Praktijkonderwijs

Doe je digiding! bereidt jongeren op een praktische manier voor op het regelen van hun digitale overheidszaken. Want waar moet je beginnen als je je DigiD wilt aanvragen? Waar kun je je loonheffing terugvragen? En hoe regel je je zorgtoeslag?

Veel jongeren krijgen tussen hun 15de en 18de levensjaar te maken met dit soort zaken. Ze weten vaak niet hoe ze die moeten aanpakken. Ze hebben te weinig kennis en digitale vaardigheden om gebruik te kunnen maken van de regelingen die er vanuit de digitale overheid (ook) voor hen zijn. Met als gevolg dat jongeren inkomsten mislopen of vroegtijdig in de schulden komen.

 

Voor wie?

Doe je digiding! is ontwikkeld voor leerlingen van 15 tot en met 18 jaar in:

  • praktijkonderwijs: leerjaar 4 of 5

 


Dit schooljaar maken al ruim 750 klassen kennis met Doe je digiding! – praktijkonderwijs

En elke dag komen er klassen bij…


 

Voorbereiden op de toekomst

Het lesmateriaal bereidt leerlingen op een praktische manier voor op het regelen van digitale (overheids)zaken en het leert hun waar ze hulp kunnen krijgen. Hiermee ontwikkelen zij digitale kennis en vaardigheden die ze tussen hun 15de en 18de levensjaar (en daarna) hard nodig hebben.

Doe je digiding! werkt aan de onderstaande algemene leerdoelen:

  • Vergroten van kennis van de (overheids)wereld
  • Vergroten van digitale geletterdheid: informatievaardigheden en mediawijsheid
  • Vergroten van financiële vaardigheden
  • Vergroten van woordenschat

 

 

Vijf thema’s

Doe je digiding! voor praktijkonderwijs bestaat uit vijf thema’s. Ieder thema kun je in twee klassikale lessen van 45 minuten behandelen. Iedere les bestaat uit een kant-en-klare digibord-presentatie, een docentenhandleiding en een werkblad voor de leerlingen.

1. De overheid & jij

In dit thema maken leerlingen kennis met de overheid. Ze leren wat de overheid is en wie er voor de overheid werkt. Ook leren ze wat je zelf kunt regelen bij de overheid en waar je moet zijn.

2. Bank & geldzaken

In dit thema leren leerlingen voor welke zaken je bij de bank terecht kan en voor welke zaken niet. Ze leren een begroting te maken van hun eigen inkomsten en uitgaven en maken kennis met online geldzaken en fraude.

3. Aan het werk

In dit thema leren leerlingen meer over werk en inkomen. Wat staat er in een arbeidscontract? Hoe ziet een loonstrook eruit? Welke regels zijn er vanuit de overheid om (jonge) werknemers te beschermen? En hoe kun je loonheffing terugvragen?

4. Zorgverzekering

In dit thema maken leerlingen kennis met de zorgverzekering. Ook leren ze meer over het op tijd betalen van je zorgpremie. Daarnaast leren leerlingen wanneer je recht hebt op zorgtoeslag, hoe je dit aanvraagt en hoe je wijzigingen doorgeeft.

5. Wonen

In dit thema krijgen leerlingen inzicht in de inkomsten en uitgaven die horen bij het huren van een woning. Ook leren ze meer over de rechten en plichten die je als huurder hebt en maken ze kennis met de inhoud van een huurcontract, het aanvragen van huurtoeslag en het regelen van je verzekeringen.

 

Afgestemd op belevingswereld en niveau van leerlingen

De lessen zijn afgestemd op de belevingswereld en het cognitief- en taalniveau van praktijkonderwijs-leerlingen. Het lesmateriaal vormt een invulling voor burgerschapsonderwijs binnen het curriculum praktijkonderwijs. Het lesmateriaal is ontwikkeld en getest in samenwerking met verschillende docenten uit het praktijkonderwijs.

 


 “Het lesmateriaal sluit perfect aan op het niveau van mijn leerlingen. Het nodigt uit tot waardevolle gesprekken over de ervaringen van de leerlingen met de (digitale) overheid. Ik vind het mooi om te merken dat alle leerlingen in de klas betrokken zijn. De lessen zijn heel leerzaam en zeer bruikbaar voor praktijkonderwijsscholen. Het maakt leerlingen echt bewust van de digitale zaken die geregeld moeten worden.”  Francis Gremmen, docent Praktijkschool de Rijzert


 

 

Meer weten?

 

De ontwikkeling van Doe je digiding! voor praktijkonderwijs is mede mogelijk gemaakt dankzij een gift van het SIDN-fonds.