Gebruikerservaringen

Publicatie

 

Lees hier het ervaringsverhaal van Roland Thijssen, docent burgerschap voor studenten dienstverlening, niveau 2, bij Aventus. Op Aventus wordt al voor het derde jaar op rij gewerkt met Doe je digiding! Eerst als pilotschool, daarna als vast onderdeel van het lesprogramma Burgerschap.

 


’’Door Doe je digiding! breng je de studenten ook wat bewustijn, zoals dat je voorzichtig moet zijn met je ID-kaart.’’

Roland Thijssen


 

Lees hier het ervaringsverhaal van Margreet Lakerveld, docent aan Accent Praktijkonderwijs, in Nijkerk. Margreet bestelde voor het tweede schooljaar op rij Doe je digiding! voor haar klassen. We waren benieuwd naar de gebruiksmogelijkheden van Doe je digiding!  in het praktijkonderwijs.

 


“Voor de groep leerlingen die bijna 18 jaar worden, zijn de onderwerpen van de modules relevant. Zij zijn zich vaak niet bewust van dit soort zaken. Doordat de onderwerpen relevant zijn, maakt dat het leuk om de groep met het materiaal les te geven”   

Margreet Lakerveld


 

Lees hier het ervaringsverhaal van Chantal Goesten, docent Sociaal werk bij Koning Willem 1 in Den Bosch. Zij schafte Doe je digiding! aan net voordat de corona-crisis uitbrak. In dit interview vertelt ze over hoe haar studenten op afstand online gewerkt hebben met het materiaal.

 


“Ik heb Doe je digiding! ingezet ter ondersteuning van het vak juridische dienstverlening. Studenten worden zo wegwijs gemaakt in protocollen en regelgeving binnen Nederland. Bijvoorbeeld hoe het werkt met het zorgstelsel en met belastingen.”

Chantal Goesten


 

Lees hier het interview dat de webredactie van Nieuwslicht (EO) in februari 2020 heeft gehouden met Remco Pijpers, strategisch adviseur Kennisnet, en Angeliek van der Zanden, programmaleider Jongereneducatie Stichting Digisterker, over jongeren en een tekort aan digitale informatievaardigheden.

 


‘’Jongeren vinden het lastig informatie te beoordelen. Remco Pijpers: “Als je dat offline al moeilijk vindt, komen daar online complexiteiten bij. Een krant heeft een duidelijke structuur, een boek heeft een inhoudsopgave. De ene website heeft een andere structuur dan de andere, en je hebt meestal meerdere websites naast elkaar open.” Ze raken daardoor snel het overzicht kwijt, bijvoorbeeld wanneer ze hun DigiD moeten invoeren. Laat maar zitten, denken ze dan.’’

Remco Pijpers


 

Lees hier het artikel waarin docente Burgerschap Claudia Beulen van het Koning Willem I College uit Den Bosch vertelt over haar ervaringen met Doe je digiding! Zij heeft met Doe je digiding! gewerkt bij het vak Burgerschap voor studenten van de opleiding Sociaal werk, niveau 4. Het artikel is verschenen in het oktobernummer 2019 van het tijdschrift Maatschappij en Politiek, vakblad voor maatschappijleer.

 


‘’ Jongeren weten soms niet goed waar ze de juiste informatie over overheidsdiensten op moeten zoeken. Daar geeft Doe je digiding! een mooie aanzet toe.’’

Claudia Beulen


 

Radio

 

Luister naar het radio-interview met docenten en studenten van ROC Aventus Zutphen over Doe je digiding!  Ook Angeliek van der Zanden, programmaleider jongereneducatie bij Stichting Digisterker, komt nog even aan het woord. Het interview werd op 23 januari 2019 uitgezonden op NPO Radio 1 tijdens het KRO/NCRV-programma ‘Spraakmakers’.

 


‘’Studenten zijn erg vaardig als het gaat om facebook, Instagram en snapchat, maar andere digitale vaardigheden zijn toch wel beperkt. Als zij dingen moeten regelen voor DUO levert dat vaak problemen op, met iets als een DigiD kunnen ze niet overweg, of belasting terugvragen, dat lukt ze gewoon niet.’’

Astrid Eilert, docent burgerschap Aventus