Aansluiting leerdoelen

Het lesprogramma Doe je digiding! wordt binnen verschillende vakken gebruikt, zowel als aanvulling op het bestaande lesmateriaal als ter ondersteuning daarvan. Daarnaast wordt het programma soms vakoverstijgend ingezet tijdens projectweken. Het materiaal sluit inhoudelijk aan bij diverse vakgebieden. Om de inhoudelijke aansluiting inzichtelijk te maken, is voor economie (vo), LOB (vo en mbo), digitale geletterdheid (vo), burgerschap (vo en mbo) en maatschappijleer (vo) in kaart gebracht hoe de leerdoelen van Doe je digiding! overeenkomen met de (kern)doelen, eindtermen of competenties van dat vak. Daarnaast is de aansluiting tussen Doe je digiding! en de Nibud-competenties voor financiële educatie beschreven.

 

Economie (vo)

In Doe je digiding! worden de leerlingen maximaal voorbereid op het regelen van zaken met de digitale overheid. De leerdoelen van Doe je digiding! sluiten inhoudelijk en didactisch goed aan bij het economieonderwijs:

  • Ze versterken het praktisch inzicht in economische begrippen
  • Ze ondersteunen doelen rond digitale zelfredzaamheid, financiële geletterdheid en maatschappelijke oriëntatie
  • Ze bieden context voor onderwerpen als verzekeren, belastingen, inkomen, lenen, sparen, studiefinanciering en ondernemerschap

Leerlingen worden in alle modules uitgedaagd om aan de hand van een concrete casus de opgedane inzichten en kennis toe te passen.

Bekijk hier de inhoudelijke koppelingen tussen de doelen voor het vak economie en de modules van Doe je digiding!

 


 

LOB (vo en mbo)

Doe je digiding! is een lesprogramma dat jongeren leert om zelfstandig digitale zaken met de overheid en andere belangrijke zakelijke instanties te regelen. Dit raakt direct aan doelen van LOB, zoals zelfredzaamheid, regie nemen over de eigen toekomst, en oriëntatie op vervolgopleiding en beroep. Het programma biedt concrete en levensechte context voor loopbaanontwikkeling. De thema’s in Doe je digiding! zijn gebaseerd op belangrijke gebeurtenissen in het leven van de jongeren: (eerste) bijbaan, rijbewijs gaan halen, studeren.

In principe kunnen binnen LOB alle modules worden ingezet, omdat leerlingen/studenten kennis en vaardigheden ontwikkelen m.b.t. belangrijke digitale regelzaken. Dit is van belang omdat het goed zelfstandig kunnen regelen van al deze zaken bijdraagt aan een stuk (financiële/digitale) zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Wat weer bijdraagt aan een beter toekomstperspectief.

Bekijk hier de inhoudelijke koppelingen tussen de doelen voor het vak LOB en de modules van Doe je digiding!

 


 

Digitale geletterdheid (vo)

Doe je digiding! is een lesprogramma dat jongeren, onder andere, ondersteunt bij het ontwikkelen van digitale geletterdheid. Het programma laat zien hoe digitale technologie en media een rol spelen in het dagelijks leven en hoe jongeren hier zelfstandig en verantwoord mee om kunnen gaan. Daarbij gaat het om praktische vaardigheden, zoals het gebruiken van DigiD, veilig online betalen of informatie beoordelen, maar ook om inzicht in kansen en risico’s van digitale technologie. De thema’s sluiten aan bij herkenbare levensgebeurtenissen in het leven van jongeren, zoals het regelen van studiefinanciering, een zorgverzekering afsluiten of een bijbaan vinden. Zo biedt Doe je digiding! een concrete en levensechte context waarin digitale geletterdheid betekenis krijgt en jongeren worden voorbereid op deelname aan de digitale samenleving.

Bekijk hier de inhoudelijke koppelingen tussen de doelen voor het vak digitale geletterdheid en de modules van Doe je digiding!

 


 

Burgerschap (vo)

Burgerschap in het voortgezet onderwijs heeft als doel leerlingen voor te bereiden op hun rol als actieve en verantwoordelijke burgers in een democratische samenleving. Daarbij gaat het om thema’s als diversiteit, gelijkwaardigheid, democratische besluitvorming en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Doe je digiding! sluit hier direct bij aan doordat het leerlingen in levensechte situaties laat ervaren hoe je als burger digitale zaken met de overheid en andere instanties regelt. Thema’s als het aanvragen van studiefinanciering, het afsluiten van een zorgverzekering of veilig omgaan met DigiD maken duidelijk hoe maatschappelijke structuren werken en welke keuzes jongeren daarin zelf kunnen maken. Op die manier versterkt Doe je digiding! niet alleen de digitale zelfredzaamheid van leerlingen, maar ook hun inzicht in rechten en plichten, hun vermogen om kritisch te denken over maatschappelijke vraagstukken en hun actieve deelname aan de samenleving.

Bekijk hier de inhoudelijke koppelingen tussen de doelen voor het vak burgerschap (vo) en de modules van Doe je digiding!

 


 

Burgerschap (mbo)

Doe je digiding! is een lesprogramma dat jongeren voorbereidt op hun rol als burger in een digitale samenleving. Het programma sluit direct aan bij de kwalificatie-eisen voor burgerschap in het mbo, omdat het jongeren leert hoe zij hun rechten en plichten kunnen uitoefenen in contact met de overheid en andere instanties. Via levensechte thema’s – zoals een bijbaan vinden, een zorgverzekering afsluiten, studiefinanciering aanvragen of een rijbewijs halen – ontdekken jongeren hoe maatschappelijke structuren werken en welke keuzes zij daarin zelf kunnen maken. Ze leren kritisch omgaan met digitale systemen, verkennen hun eigen verantwoordelijkheid en krijgen inzicht in de gevolgen van hun handelen. Zo draagt Doe je digiding! concreet bij aan de ontwikkeling van zelfredzame, betrokken en verantwoordelijke burgers.

Bekijk hier de inhoudelijke koppelingen tussen de doelen voor het vak burgerschap (mbo) en de modules van Doe je digiding!

 


 

Maatschappijleer (vo)

Doe je digiding! is een lesprogramma dat jongeren leert om zelfstandig digitale zaken met de overheid en andere belangrijke zakelijke instanties te regelen. Dit raakt de eindtermen van maatschappijleer, zoals oriënteren op leren en werken, een standpunt innemen en deze beargumenteren, sociale voorzieningen, overheidsdiensten en mediawijsheid en digitale geletterdheid inzetten om websites van belangrijke instanties te beoordelen, begrijpen en hierop te navigeren. De thema’s in Doe je digiding! zijn gebaseerd op belangrijke gebeurtenissen in het leven van de jongeren: (eerste) bijbaan, rijbewijs gaan halen, studeren, zorgverzekering afsluiten.

Bekijk hier de inhoudelijke koppelingen tussen de doelen voor het vak maatschappijleer en de modules van Doe je digiding!

 


 

Nibud competenties financiële educatie

Doe je digiding! behandelt vrijwel alle thema’s uit de Nibud-leerdoelen, zoals inkomsten, bankzaken, uitgaven, lenen, verzekeren en zelfstandig wonen, en voegt daar bovendien een belangrijke laag digitale geletterdheid aan toe. Jongeren leren niet alleen financiële keuzes maken, maar ook hoe ze veilig online kunnen handelen, misleiding herkennen en hun digitale identiteit beschermen. Hiermee draagt Doe je digiding! in grote mate bij aan de financiële competenties zoals het Nibud die beschrijft, en versterkt deze door de integratie met digitale vaardigheden die in de huidige samenleving onmisbaar zijn.

Bekijk hier de inhoudelijke koppelingen tussen de Nibud competenties financiële educatie en de modules van Doe je digiding!