Drie vragen van gastdocenten Doe je digiding!

Ben jij bibliotheekmedewerker en wil je een gastles Doe je digiding! geven voor leerlingen in het praktijkonderwijs, vmbo of mbo? Dan vraag je je misschien af hoe je dit aanpakt en waar je op moet letten. Om je op weg te helpen beantwoordt Marith Clignet (trainer Gastdocent Doe je digiding! en docent Omgangskunde) de drie meest gestelde vragen van gastlesdocenten.

 

Marith Clignet

 

1. Ik ga binnenkort een gastles Doe je digiding! geven. Welke afspraken moet ik met de school maken?

Marith: “Neem met de school de informatie uit de PowerPoint-presentatie over Doe je digiding! door, zodat ze een beeld krijgen van waar het materiaal aandacht aan besteedt. Bespreek met de school aan welk niveau en leerjaar je de gastles gaat verzorgen en welke module(s) je gaat behandelen. Denk hierbij na over welk thema het beste past bij de levensfase van de leerlingen. De module ‘Overheid, burger en DigiD’ is bijvoorbeeld een goede basis, die geschikt is om vanaf ongeveer 15 jaar te behandelen. De module Zorgverzekering is pas relevant als jongeren bijna 18 zijn, omdat ze pas vanaf hun 18e een eigen zorgverzekering nodig hebben en zorgtoeslag kunnen aanvragen. Het is dus belangrijk om samen met de school een module uit te kiezen die goed aansluit bij de leeftijd en interesse van de leerlingen.

Maak daarnaast ook concrete afspraken over de datum, het tijdstip, de duur en de eventuele kosten van de gastles. Ook de technische randvoorwaarden moeten geregeld zijn. Denk hierbij aan voldoende laptops voor de leerlingen en een digibord voor klassikale delen van de les. Stem met de docent af dat hij/zij voorafgaand aan de les de inloggegevens voor de leerlingen heeft aangemaakt. De docent moet dit doen, zodat hij/zij zelf na de gastles ook nog aan de slag kan met Doe je digiding! Zet alle gemaakte afspraken op papier en onderteken deze samen met de school.”

 

2. Hoe bereid ik een gastles Doe je digiding! voor?

Marith: ”Ik adviseer gastlesdocenten altijd om maximaal twee of drie leerdoelen centraal te stellen die je belangrijk vindt in de gastles. Zo kun je je eigen draai aan de les geven en focussen op onderwerpen en opdrachten die volgens jou belangrijk zijn en waar jouw expertise ligt. De leerdoelen staan omschreven in de docentenhandleiding bij de modules. Wees niet bang om opdrachten uit de online leeromgeving over te slaan, om op die manier meer ruimte te creëren voor klassikale opdrachten of gesprekken met de klas. Zo kun je als gastdocent echt iets toevoegen aan de reguliere lessen van de docent.

Bekijk van tevoren het lesmateriaal van Doe je digiding! en maak vervolgens een schema waarin je de les indeelt. Begin je les altijd klassikaal om ervaringen, meningen en voorkennis van de leerlingen op te halen. Bijvoorbeeld aan de hand van een quiz of een woordweb. Ook de afsluiting van de les is belangrijk. Vraag enkele leerlingen bijvoorbeeld om te vertellen wat ze in de gastles hebben geleerd of sluit af met één van de dilemma’s of stellingen uit de kletskaarten van Digidingen-desk.

 

3. Hoe zorg ik ervoor dat ik zelfverzekerd voor de klas sta?

Marith: “Als je voor de klas staat, is het belangrijk om jezelf te zijn. Je lichaamshouding zegt hierbij veel. Neem dus een actieve houding aan die voor jou goed voelt. Bijvoorbeeld staand voor het digibord of zittend op een tafel. Sommigen vinden het fijn om iets vast te houden. Denk bijvoorbeeld aan een pen of een afstandsbediening.

Om jongeren te betrekken bij je verhaal en ze te laten merken dat je ze ziet, is het belangrijk om ze bij hun naam te kunnen aanspreken. Vraag de jongeren dus om aan het begin van de gastles een naambordje te maken. Zorg er ook voor dat de docent aanwezig is tijdens de gastles. Hij /zij kent de leerlingen tenslotte het best, en kan bijsturen of ingrijpen als dat nodig is. Ook kan de docent na de gastles eventueel verder met de modules van Doe je digiding!

En tenslotte: besef dat je een gastdocent bent, waardoor je je niet hoeft te gedragen als hun ‘echte’ docent. Vertel als gastdocent vooral vanuit je eigen expertise en ervaring en toon oprechte nieuwsgierigheid naar de ervaringen van de jongeren. Door je ‘kwetsbaar’ op te stellen, zullen jongeren eerder geneigd zijn om naar je te luisteren en hun eigen verhalen te vertellen.”

 

Training gastdocent Doe je digiding!

Afgelopen maanden hebben we de training ‘Gastdocent Doe je digiding!’ kosteloos kunnen aanbieden dankzij de landelijke inkoop door de KB/SPN/VOB. In maart gaan we dit evalueren. Meer informatie over de training vind je hier.