Doe je digiding! – havo/vwo nu beschikbaar

Vanaf nu is het gratis lesprogramma Doe je digiding! – havo/vwo officieel beschikbaar! De feestelijke lancering vond plaats op vrijdagmiddag 23 mei tijdens een besloten evenement, waar we een breed gezelschap ontvingen van jongeren en van professionals uit de overheidswereld, de politiek, de bibliotheeksector, het welzijnswerk en het onderwijs.

Tijdens de middag gingen we in gesprek met jongeren én professionals om aandacht te vragen voor het thema ‘jongeren en digitale regelzaken’. Daarna werd het lesprogramma officieel gelanceerd door Piet Boekhoudt (Directeur Stichting Digisterker), Barbara Kathmann (Tweede Kamerlid GroenLinks-PvdA), Larissa Zegveld (Algemeen directeur Kennisnet), Mary Berkhout (Programma directeur Netwerk Mediawijsheid) en Francis Gremmen (docent).

 

Piet Boekhoudt lanceert Doe je digiding! - havo/vwo, samen met (van rechts naar links) Barbara Kathmann , Larissa Zegveld, Mary Berkhout en Francis Gremmen.

Piet Boekhoudt lanceert Doe je digiding! – havo/vwo, samen met (van rechts naar links) Barbara Kathmann , Larissa Zegveld, Mary Berkhout en Francis Gremmen.

 

Jongeren en digitale regelzaken

Tussen hun 14e en 18e jaar vinden er verschillende levensgebeurtenissen plaats waarbij jongeren in aanraking komen met overheids- en andere zakelijke organisaties. Denk aan: het behalen van een rijbewijs, regelen van teruggaaf loonbelasting, toeslagen, studiefinanciering etc. Het vraagt veel van jongeren om gebruik te kunnen maken van deze voorzieningen. Het doet een beroep op:

  • kennis van de wereld
  • taalvaardigheid, zoals woordenschat van de overheid
  • digitale vaardigheden
  • financiële vaardigheden

Voor veel jongeren geldt dat dit soort kennis van de wereld en de benodigde vaardigheden ontbreken. Het gevolg daarvan is dat ze inkomensregelingen laten liggen en geregeld al jong in de schulden komen. Het onderwijs is de aangewezen plek om jongeren voor te bereiden op deze digitale regelzaken. Vakken als burgerschap, LOB, economie en digitale geletterdheid bieden hiervoor veel aanknopingspunten. En: als het niet in het onderwijs gebeurt, waar dan wel?

 

“Ik onderschrijf van harte én pleit al langer voor het opnemen van het aanleren van digitale regelvaardigheden in het onderwijs. Jongeren moeten dit aangeleerd krijgen.” – Larissa Zegveld

 

“Door de koppeling van het thema ‘digitale regelzaken’ aan het curriculum hebben alle jongeren gelijke kansen. En is het niet meer afhankelijk van individuele docenten of er wel of geen aandacht aan wordt besteed.”  Francis Gremmen

 

Doe je digiding!

Doe je digiding! is hét lesprogramma voor jongeren over de digitale overheid. Doe je digiding! werkt aan het vergroten van de kennis, taal-, digitale en financiële vaardigheden van jongeren en bereidt ze voor op het zelfstandig functioneren in de digitale samenleving. Met Doe je digiding! leren jongeren stap voor stap hoe ze hun digitale overheidszaken zelfstandig kunnen regelen – van DigiD tot zorgtoeslag. Het lesmateriaal was al gratis beschikbaar voor praktijkonderwijs en vmbo/mbo, en is vanaf nu ook beschikbaar voor havo/vwo. Meer informatie over de opzet en de inhoud van de lesmodules vind je op doejedigiding.nl/havo-vwo.

 

Doe je digiding! nodigt uit tot waardevolle gesprekken over de ervaringen van de leerlingen met de (digitale) overheid. Het maakt leerlingen echt bewust van de digitale zaken die geregeld moeten worden.” – Francis Gremmen

 

Panelgesprekken jongeren en professionals

Tijdens het lanceer-evenement gingen we in gesprek met jongeren én professionals over het thema ‘jongeren en digitale regelzaken’. We spraken met de studenten Vince (22), Marina (19) en Jessica (22) over hun persoonlijke ervaringen met digitale regelzaken. Hun verhalen gaven een goed beeld van de uitdagingen waar jongeren tegenaan lopen – van het aanvragen van studiefinanciering tot het begrijpen van toeslagen, belastingzaken en verzekeringen.

 

Jeltina van der Most (Stichting Digisterker) in gesprek met (van rechts naar links) Vince Albinus, Jessica Lomé en Marina Binnendijk.

Jeltina van der Most (Stichting Digisterker) in gesprek met (van rechts naar links) Vince Albinus, Jessica Lomé en Marina Binnendijk.

 

“Nog steeds heb ik moeite mijn weg te vinden en om uit de schulden te blijven. Het is moeilijker dan gedacht. Het zou goed zijn als het een vak op school was.” – Vince

 

Daarnaast vond er een panelgesprek plaats met Barbara Kathmann (Tweede Kamerlid GroenLinks-PvdA), Larissa Zegveld (Algemeen directeur Kennisnet), Mary Berkhout (Programmadirecteur Netwerk Mediawijsheid) en Francis Gremmen (docent). Zij spraken over het aanleren van digitale regelvaardigheden in het formele onderwijs, en hoe organisaties zoals welzijnswerk en bibliotheken het onderwijs hierin kunnen ondersteunen. Ook gingen de panelleden in gesprek over wat de overheid kan doen om ervoor te zorgen dat jongeren gebruikmaken van hun rechten op ondersteunende inkomensvoorzieningen.

 

Om het onderwijs te ondersteunen in de periode totdat de kerndoelen basisvaardigheden er zijn, maar ook daarna, is de hulp van organisaties rondom het onderwijs essentieel. Bibliotheken en welzijnswerk spelen hierin een belangrijke rol. Bibliotheken hebben bijvoorbeeld vaak al lange relaties met het onderwijs vanuit de Bibliotheek Op School.” – Mary Berkhout

 

“Er ligt een taboe op de hulpvraag, het durven toegeven dat we digitale dienstverlening ingewikkeld vinden. We moeten tussen de oren krijgen dat je die vraag bespreekbaar maakt.” – Barbara Kathmann

 

Bestel Doe je digiding! – havo/vwo

Ben je docent en wil jij in dit schooljaar (of vanaf volgend schooljaar) aan de slag met de gratis modules voor havo/vwo? Of wil je het eerst rustig bekijken? Plaats dan je bestelling via doejedigiding.nl. Je ontvangt een mail met jouw persoonlijke inloggegevens waarmee je toegang krijgt tot het lesmateriaal.

 

Doe je digiding! – havo/vwo is ontwikkeld door Stichting Digisterker en mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.