Terugblik op 2025

Het einde van het jaar biedt een goed moment om kort terug te blikken op wat er het afgelopen jaar is gedaan om jongeren voor te bereiden op en te ondersteunen bij hun digitale regelzaken. We kunnen wel stellen dat het een heel productief jaar is geweest. We hebben nieuwe aanpakken ontwikkeld om meer jongeren te bereiken en ondersteunen bij hun digitale regelzaken. Aanpakken gericht op zowel het onderwijs in digitale regelzaken, op individuele begeleiding van jongeren en op voorlichting van jongeren*. Hiernaast zijn de verschillende aanpakken door steeds meer docenten, mentoren, jongerenwerkers, bibliotheekmedewerkers, gemeenten en overheidsorganisaties gevonden en gebruikt.

Zonder jullie, de professionals, zouden wij niet zoveel jongeren kunnen bereiken. Dus namens hen en onszelf: veel dank daarvoor!

In deze nieuwsbrief vind je verschillende artikelen over deze nieuwe ontwikkelingen, hun bereik en resultaten. We nemen je in deze terugblik in vogelvlucht mee in een aantal van de ontwikkelingen.

 

Doe je digiding! – educatie in de volle breedte van het onderwijs

In mei 2025 hebben we het onderwijsprogramma Doe je digiding! – havo/vwo gelanceerd. We hebben dat gedaan tijdens een inspirerend evenement, waarbij we onder andere panelgesprekken hebben gevoerd met toonaangevende professionals uit diverse domeinen, als met jongeren die vertelden over hun ervaringen met digitale regelzaken.

 

Piet Boekhoudt (Stichting Digisterker) lanceert Doe je digiding! – havo/vwo, samen met (van links naar rechts) Francis Gremmen (docent), Mary Berkhout (Netwerk Mediawijsheid), Larissa Zegveld (Kennisnet) en Barbara Kathmann (Tweede Kamer).

 

Nu de variant voor havo/vwo beschikbaar is, is Doe je digiding! beschikbaar voor praktijkonderwijs, vmbo, havo, vwo en mbo. De hele breedte van het onderwijsspectrum wordt nu gedekt!

Dit schooljaar gebruiken tot nu toe al zo’n 2.200 docenten één van de varianten van Doe je digiding! En dagelijks komen daar nieuwe aanvragen bij. De meeste docenten komen Doe je digiding! op het spoor doordat collega’s hen attenderen op het materiaal.

Uit de reacties van docenten blijkt dat docenten positief zijn over wat Doe je digiding! de leerlingen en studenten brengt.

 

Enkele quotes van gebruikers:

“De opdrachten in Doe je digiding! zijn gericht op de leefwereld van jongeren en de praktische financiële- en overheidszaken waar zij mee te maken krijgen. De module Bank en geldzaken is bijvoorbeeld een heel mooi startpunt. Vervolgens zijn de modules Zorgverzekering, Studeren en Wonen een goede verdieping.” – docent economie, havo/vwo

 

“Het lesprogramma heeft bij ons op school inmiddels een vaste plek in het curriculum van het vak loopbaanoriëntatie en (studie)begeleiding (LOB). Dit heeft ervoor gezorgd dat er binnen het team draagvlak is ontstaan voor het belang van het thema ‘digitale overheid’. Het is mooi om te zien dat mijn collega’s nu ook met dit onderwerp aan de slag zijn gegaan.” – leerkracht Praktijkonderwijs. 

 

Naar aanleiding van verzoeken uit het onderwijsveld, hebben we op een rijtje gezet op welke wijze Doe je digiding! aansluit bij de doelen van diverse vakken. In het artikel Hoe sluit Doe je digiding! aan bij jouw vak? in deze nieuwsbrief, lichten we een tipje van de sluier op. Daarin vertellen we meer over hoe Doe je digiding! aansluit bij de doelen/eindtermen/competenties van economie, burgerschap en digitale geletterdheid.

 

Digidingen-desk. Online informatiepunt voor jongeren – individuele ondersteuning

Met Digidingen-desk hebben we inmiddels de grens van 100.000 bezoekers overschreden. De bezoekers zijn zowel jongeren en hun ouders, als intermediairs die werken met Digidingen-desk in het contact met jongeren. Denk daarbij aan bibliotheekmedewerkers, jongerenwerkers en decanen/mentoren. Sinds dit jaar verwijst ook de Rijksoverheid bij haar Checklist 18 jaar worden naar Digidingen-desk.

In 2025 is de website op verschillende punten uitgebreid en verbeterd. De vormgeving is vernieuwd. De checklist ‘Digitale Regelzaken 14 jaar, 16 jaar, 18 jaar’ werd geactualiseerd. Er kwam een nieuwe checklist ‘Gaan studeren’ bij, in het kader van de Week van de Studiekeuze die door BiOND – Vereniging voor begeleiders in het onderwijs – werd georganiseerd. Daarnaast zijn er vijftien nieuwe thema’s ontwikkeld, waaronder onderwerpen als het aanmelden voor een opleiding, het betalen van collegegeld of lesgeld, verzekeringen, verkeersboetes en sociale huurwoningen. Door deze uitbreidingen sluit Digidingen-desk nog beter aan op de vragen die jongeren dagelijks hebben.

 

Enkele quotes van jongeren:

“Ik denk dat veel jongeren vragen hebben over deze thema’s en Digidingen-desk maakt het overzichtelijk en informatief.”

 

“Het is een duidelijke website en fijn dat alles op één plek staat, in plaats van dat je op zes verschillende sites moet zoeken.”

 

In het artikel Digidingen-desk trekt meer dan 100.000 bezoekers in deze nieuwsbrief, vertellen we meer over hoe jongeren Digidingen-desk ervaren en hoe je vanuit je eigen organisatie jongeren in aanraking kan brengen met Digidingen-desk.

 

Workshops jongeren en digitale regelzaken – voorlichting

In juni 2025 hebben we het pilotproject ‘Lokale samenwerking jongeren en digitale regelzaken’ afgerond. De resultaten hebben we behalve via een publicatie ook gedeeld via een online kennissessie met meer dan 100 deelnemers.

Een andere opbrengst van het project bestaat uit vijf workshops waarmee zowel bibliotheekmedewerkers, jongerenwerkers en begeleiders in het onderwijs, groepsgewijs voorlichting kunnen geven aan jongeren om hen bewust te maken van alle digitale regelzaken en hen te wijzen op hulpplekken. De voorlichting vindt vaak plaats in samenwerking met het onderwijs: de workshop vindt plaats op school of een schoolklas komt naar de bibliotheek. Als vervolg op een workshop kunnen docenten die vanuit hun vak meer aandacht willen besteden aan digitale regelzaken aan de slag met het onderwijsprogramma Doe je digiding!

Inmiddels zijn de workshops zo’n 250 keer aangevraagd, door jongerenwerk (51%), bibliotheek (29%), onderwijs (12%), divers w.o. gemeenten (8%).

 

Quote van een gebruiker:

“Het is een laagdrempelige manier om jongeren kennis te laten maken met de digitale overheid” – bibliotheekmedewerker

 

Onlangs hebben we een vragenlijst rondgestuurd onder de bestellers van de workshops. De voorlopige resultaten daarvan vind je in het artikel Ervaringen met de workshops ‘Jongeren en digitale regelzaken’ in deze nieuwsbrief.

 

Workshopleider Jongeren en digitale regelzaken

 

Trainingen

Om professionals te ondersteunen bij het voorbereiden en begeleiden van jongeren bij digitale regelzaken, hebben we diverse trainingen ontwikkeld en verzorgd. Hierbij gaat het om trainingen voor docenten en voor begeleiders van jongeren.

De training voor docenten is gericht op het voorbereiden van leerlingen/studenten op digitale financiële regelzaken m.b.v. Doe je digiding! Meer informatie hierover vind je hier.

De trainingen voor begeleiders van jongeren (jongerenwerkers, bibliotheekmedewerkers, mentoren) zijn gericht op:

  • het individueel ondersteunen van jongeren bij het regelen van hun digitale zaken met overheids- en andere zakelijke organisaties
  • het verzorgen van de workshops ‘Jongeren en digitale regelzaken’ om jongeren bewust te maken van deze zaken en van waar ze ondersteuning kunnen krijgen.

Meer informatie over de twee trainingen vind je hier.

 

Op naar 2026

Ook in 2026 hopen we dat iedere professional vanuit de eigen organisatie en rol, actief bezig blijft met het voorbereiden en ondersteunen van jongeren bij hun digitale regelzaken. Wij zullen vanuit onze rol dit onderwerp blijven agenderen waar we dat maar kunnen, en zullen daarnaast, afgestemd met gebruikers en professionals, doorgaan met het (door)ontwikkelen van praktische tools die jongeren vooruit helpen.

Maar voor nu eerst: heel fijne feestdagen gewenst en een prachtige start van 2026!!

 

*De nieuw ontwikkelde tools zijn mede mogelijk gemaakt dankzij subsidie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en GO Fonds.