De effecten van Doe je digiding! voor leerlingen en docenten

Doe je digiding! is een gratis online lesomgeving van Stichting Digisterker en wordt sinds maart 2019 op scholen gebruikt. Het lesmateriaal heeft als doel om leerlingen en studenten maximaal voor te bereiden op het zelfstandig regelen van digitale overheidszaken. Hoe ervaren leerlingen en docenten het lesprogramma Doe je digiding!? En wat voor kennis en inzichten heeft het hun gebracht? Om hier achter te komen heeft het Verwey-Jonker Instituut in opdracht van Stichting Digisterker onderzoek gedaan naar de effecten van Doe je digiding! Een samenvatting van de uitkomsten lees je in dit artikel.

Aanpak

De hoofdvraag van het onderzoek was: ‘Wat zijn de effecten van het lesprogramma Doe je digiding! voor leerlingen en docenten?’ Om deze vraag te beantwoorden, hebben onderzoekers van het Verwey-Jonker Instituut verschillende onderzoeksmethoden gebruikt. Zo zijn er focusgroepen en groepsinterviews met leerlingen/studenten en met docenten gehouden en zijn de cijfers van Doe je digiding! over aangevraagde licenties geanalyseerd om zicht te krijgen op het bereik van Doe je digiding! in de praktijk.

 

Groter bereik

Uit het onderzoek komt allereerst naar voren dat het gebruik van Doe je digiding! sinds maart 2019 aanzienlijk is toegenomen. Aanvankelijk werd Doe je digiding! voornamelijk gebruikt binnen het mbo, maar vmbo-scholen weten het lesprogramma ook steeds beter te vinden. Ondanks dat scholen veel drukte ervaren van de steeds veranderende coronamaatregelen, is er dus een groeiende interesse voor het lesprogramma. Ook bindt Stichting Digisterker steeds meer scholen aan zich: de laatste jaren is er een toename van het aantal scholen dat elk schooljaar opnieuw gebruik maakt van het programma.

 

Leerlingen en docenten zijn over het algemeen erg positief over Doe je digiding!

 

Duidelijke leereffecten

Doe je digiding! vergroot de kennis van de (digitale) overheidswereld, verbetert digitale vaardigheden, vergroot competenties rondom mediawijsheid en vergroot de woordenschat van jongeren. Hiermee voldoet het programma aan de eerder genoemde vier leerdoelen. Het leereffect verschilt erg per leerling en is afhankelijk van de voorkennis. Vooral jongeren die weinig informatie over de digitale wereld van huis uit meekrijgen, leren veel van het programma. De docenten benadrukken het belang van herhaling, zodat informatie beter beklijft. Daarom zou de lesstof na afsluiting van het programma herhaald moeten worden. Naast dat Doe je digiding! een duidelijk leereffect heeft, en daarmee in ondersteuningsbehoeften van jongeren voorziet, zijn jongeren en docenten ook erg tevreden over de procesmatige en organisatorische kant van het lesprogramma. Zo vinden docenten het prettig dat het lesprogramma flexibel inzetbaar is, zodat ze aan kunnen sluiten bij de behoeften van de jongeren. Ook de vaste structuur in de modules wordt door docenten en leerlingen als prettig ervaren.

 

Aanbevelingen

Op basis van de bevindingen hebben de onderzoekers een aantal aanbevelingen voor Stichting Digisterker geformuleerd met als doel om Doe je digiding! op inhoud- en organisatieniveau waar nodig verder te verbeteren. Zo wordt er geadviseerd om extra opdrachten aan te bieden voor jongeren die snel door de lesstof heen gaan. Daarnaast kan het waardevol zijn om een thuiswerkopdracht te ontwikkelen waarbij ouders gestimuleerd worden met hun kind mee te denken over de overheidszaken die zij moeten regelen als zij 18 jaar worden. Tenslotte wordt er geadviseerd om een training voor gastdocenten te maken zodat ook zij goed worden voorbereid om samen met jongeren aan de slag te gaan met de modules van Doe je digiding!

Behoefte aan ondersteuning

Uit het onderzoek blijkt dat jongeren behoefte hebben aan ondersteuning bij het aanleren van vaardigheden om (digitale) overheidszaken te regelen. Doe je digiding! voorziet in deze ondersteuningsbehoeften: het geeft jongeren inzicht in welke (digitale) overheidszaken zij moeten regelen. Vooral jongeren die van huis uit geen informatie of vaardigheden meekrijgen rond dit thema, hebben veel baat bij het programma. Echter, scholen en docenten zien niet altijd de noodzaak van een programma als Doe je digiding! in, zo blijkt ook uit het onderzoek. Gegeven de resultaten uit zowel het Nibud onderzoek als het onderhavige onderzoek lijkt het van groot belang  dat het aanleren van vaardigheden om (digitale) overheidszaken te regelen wordt opgenomen in de landelijke onderwijscurricula. Doe je digiding! vormt een prima basis voor scholen om invulling te kunnen geven aan dit thema.

 

Contact

Wil je meer informatie? Neem dan contact op met Angeliek van der Zanden, programmaleider Jongereneducatie Stichting Digisterker, via angeliek.vanderzanden@digisterker.nl. Of met Marije Voorwinden, onderzoeker Verwey-Jonker Instituut, via MVoorwinden@verwey-jonker.nl.