In gesprek met.. Irma van den Tweel

Het lesprogramma Doe je digiding! kan op verschillende manieren worden ingezet. Een school kan ervoor kiezen één module in te zetten, of alle modules. Daarnaast kan er worden gekozen voor een ‘blended’ aanpak (deels online, deels offline), volledig individueel of volledig klassikaal. Wij vroegen Irma van den Tweel (docent veehouderij op het Aeres MBO in Barneveld) naar haar aanpak en ervaringen met Doe je digiding!

 

Even voorstellen…

Mijn naam is Irma van den Tweel, ik geef les in het vak veehouderij. Ik geef vooral les aan studenten van de BOL-opleiding veehouderij, niveau 4. Ook ben ik mentor van twee klassen, een eerste- en tweedejaars klas.

 

Wat is de reden dat u met Doe je digiding! aan de slag bent gegaan?

Vanuit de overheid is het verplicht om aandacht te besteden aan maatschappelijke thema’s. Wij hebben er als school voor gekozen om een week lang maatschappelijke thema’s aan bod te laten komen in de zogenaamde ‘Green Barney week’. De Green Barney Week is een jaarlijks terugkerende themaweek voor onze studenten. We organiseren dan allerlei activiteiten op maatschappelijk, sociaal en cultureel gebied. De activiteiten zijn toegespitst op diverse dimensies van burgerschap. Wij proberen die activiteiten zoveel mogelijk te combineren met thema’s die gerelateerd zijn aan het vak veehouderij. Het lesprogramma Doe je digiding! paste perfect bij de dimensies van burgerschap.

 

Wat vindt u als docent van het lesprogramma Doe je digiding! in het algemeen?

Wij hebben in deze week gewerkt met de lesmodule Zorg. Ik vond het een leuke module waarmee studenten op een laagdrempelige manier kennis konden maken met ons zorgstelsel. Ik vind het belangrijk dat studenten in aanraking komen met dit soort thema’s, zodat ze weten welke keuzes ze hebben als ze 18 jaar worden. Zelf ben ik docent veehouderij en zal ik deze thema’s binnen mijn lessen gedurende het jaar minder snel behandelen, omdat het niet binnen mijn vak past. Dit soort thema’s zijn vooral belangrijk om in vakken zoals burgerschap te bespreken.

 

Heeft u het lesprogramma Doe je digiding! op afstand ingezet? Hoe is dat gegaan?

We hebben het lesprogramma in verband met corona op afstand ingezet. Dit hebben wij als positief ervaren. De studenten konden in hun eigen tempo het lesprogramma doorlopen. We waren even bang dat de kans bestond dat ze de module gingen afraffelen. Gelukkig was dit bijna onmogelijk omdat ze bij de kennischecks minimaal 80% van de antwoorden goed moesten hebben. Ondanks dat we de lessen dus online moesten geven, deden de studenten actief mee. Er was voldoende interactie en de stof was niet langdradig of taai. Hierdoor was het eenvoudig voor de studenten om bij de les te blijven.

 

In hoeverre zijn uw studenten op de hoogte van digitale overheidsdiensten, zoals DigiD en belastingteruggave?

Mijn studenten zijn rond de 16 en 17 jaar. Ik ga ervan uit dat ze nauwelijks op de hoogte zijn van deze thema’s. Zelf kreeg ik ook pas interesse in dit soort thema’s rond mijn 18de jaar. Toen moest ik ineens ook mijn eigen zorgverkering gaan regelen. Doe je digiding! zorgt voor de voorbereiding op dit soort thema’s.

 

Wat heeft Doe je digiding! de studenten tot nu toe gebracht?

De studenten hebben vooral geleerd dat ze niet zomaar de eerste de beste zorgverzekering moeten afsluiten, maar dat er keuze is uit verschillende zorgverzekeringen. Daarnaast zetten de opdrachten die gaan over zorgschulden en betaalachterstanden de studenten aan het denken. Het zorgde bij de studenten voor bewustwording.

 

Heeft u nog tips voor docenten die gaan beginnen met Doe je digiding!?

Onze studenten hebben Doe je digiding! geheel zelfstandig doorlopen. Als de mogelijkheid er is, probeer Doe je digiding! dan ook klassikaal te doorlopen. Zo verklein je de kans dat het lesprogramma wordt afgeraffeld en krijgen alle studenten voldoende kennis en vaardigheden mee.

 

Bent u nieuwsgierig naar de ervaringen van andere gebruikers? Klik dan hier.