Als onderdeel van de subsidieregeling Financiële educatie van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid biedt Stichting Digisterker de training ‘Studenten en hun financiële regelzaken’ aan. Wij gingen in gesprek met Claudia Beulen, projectcoördinator Geldwijzer van het Koning Willem I College, over de aanpak rondom financiële educatie bij hun op school én over hun ervaringen met de training.
Claudia Beulen – Projectcoördinator Geldwijzer van het Koning Willem I College
Subsidieregeling financiële educatie
In 2023 en 2024 konden mbo-scholen en vo-scholen intekenen op de subsidieregeling Financiële educatie die door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid was ingesteld. Doel van deze regeling is vierledig:
- docenten een opleiding te laten volgen om financiële educatie in bestaande vakken te integreren,
- medewerkers aan te nemen of vrij te stellen om te zorgen dat financiële educatie een structurele plek krijgt op school,
- financiële begeleiding te organiseren voor leerlingen met geldzorgen,
- ouders of verzorgers te betrekken bij de financiële opvoeding van hun kinderen.
Als onderdeel van de subsidieregeling kunnen scholen hun docenten laten trainen. Stichting Digisterker biedt in dit kader de praktische training ‘Leerlingen/Studenten en hun financiële regelzaken’ aan, voor zowel vo- als mbo-scholen. De training richt zich op het vergroten van expertise van docenten op het vlak van financiële educatie, maar er is ook aandacht voor het organiseren van financiële begeleiding voor leerlingen met geldzorgen en voor het betrekken van ouders bij de financiële opvoeding van hun kinderen. De training hebben we dit voorjaar o.a. verzorgd op het Koning Willem I College in ’s Hertogenbosch.
Wij gingen in gesprek met Claudia Beulen, projectcoördinator Geldwijzer van het Koning Willem I College, over de aanpak financiële educatie op het Koning Willem I College en over hun ervaringen met de training.
Waarom heeft Koning Willem I de subsidie financiële educatie aangevraagd?
“25% van de mbo-studenten heeft zorgen over zijn of haar financiële situatie. Dat heeft een groot effect op de studievoortgang en studieresultaten, waardoor deze groep meer kans heeft op voortijdig schoolverlaten. Om de financiële geletterdheid van studenten te vergroten en zo het aantal studenten met geldzorgen te verminderen, heeft het Koning Willem I College een subsidie financiële educatie aangevraagd en ook toegekend gekregen voor de periode 2023-2026.”
Zou je een voorbeeld kunnen geven van financiële zaken waar studenten moeite mee hebben?
“Een klassieker is dat studenten soms niet weten dat ze zorgtoeslag kunnen aanvragen of dat ze hun inkomstenbelasting terug kunnen vragen. Maar ook overzicht krijgen over hun geldzaken, zorgen dat er genoeg op de rekening staat voor de zorgverzekering of voor afschrijvingen van Klarna is ingewikkeld. Kennis rondom uitgesteld betalen of rente is vaak niet aanwezig.”
Wat willen jullie vooral doen met de subsidie?
“Het doel van de subsidie is voor ons om educatie en begeleiding rondom geldzaken en geldzorgen in te bedden in het onderwijs op alle afdelingen en opleidingen. Als start hebben we de training ‘Studenten en hun financiële regelzaken’ van Stichting Digisterker aangevraagd. Op 18 juni 2024 heeft de eerste ronde van deze training aan docenten plaatsgevonden.“
Hoe beviel de training Studenten en hun financiële regelzaken?
“De trainster van Stichting Digisterker gaf de training ‘Studenten en hun financiële regelzaken’ aan een groep docenten van Niveau 2 breed. In de training werd o.a. gesproken over welke financiële problemen studenten tegenkomen, waar deze door ontstaan en hoe je dit als docent in de les of als coach bespreekbaar kunt maken.“
“Hierbij werd o.a. het (gratis) lesprogramma ‘Doe je digiding’ van Stichting Digisterker bestudeerd. Via dit online programma leert de student in tien modules zelfstandig gebruik te maken van diensten zoals het terugvragen van inkomstenbelasting bij een bijbaan, het regelen van studiefinanciering, en het aanvragen van zorgtoeslag. Met ‘Doe je digiding!’ ontwikkelen studenten financiële en digitale kennis en vaardigheden die noodzakelijk zijn om hun financiële zaken goed te kunnen regelen. Ook hebben we de website ‘Digidingen-desk. Informatiepunt voor jongeren’ bekeken. Dit is een handige tool voor jongeren vanaf 14 jaar waar zij eenvoudige informatie kunnen vinden over digitale, financiële regelzaken, met handige checklists, stappenplannen en links. Ook voor de docenten en coaches is dit een makkelijk inzetbaar instrument om met jongeren in gesprek te gaan over hun financiële zaken.
De training bood veel nieuwe informatie over geldzaken en jongeren. De urgentie van het aanbieden van een vorm van financiële educatie op het mbo werd duidelijk, en ook tegen welke zaken jongeren aanlopen. Sommige zaken waren ook nieuw voor de docenten. Het kennismaken met ‘Doe je digiding!’ en ‘Digidingen-desk’ was verhelderend en bood aanknopingspunten om lessen of coaching aan te koppelen.”
Wat zijn jullie vervolgstappen?
“Ondertussen zijn we op het Koning Willem I van start gegaan met een heus team van kartrekkers: per locatie één enthousiaste collega (dus in totaal vijf) die op de locatie gaat lobbyen om te zorgen dat daar zoveel mogelijk trainingen financiële educatie worden gepland het komende jaar. We hebben Stichting Digisterker gevraagd om begin november de kartrekkers mee te nemen in de inhoud van de training ‘Studenten en hun financiële regelzaken’. Dan hebben de kartrekkers voldoende informatie om de managers van de diverse locaties te enthousiasmeren voor het gaan inplannen van de training.”
Wat wil je graag bereikt hebben aan het eind van dit schooljaar?
“Ons doel is om docenten en coaches te trainen, zodat het aanbieden van financiële educatie maar ook het ondersteunen van studenten met financiële problemen op een structurele manier ingebed wordt. Preventie en vroege signalering kan een hoop ellende voorkomen, juist op deze leeftijd. We zien dat er rond de 18e verjaardag een hoop verandert, en dat hier goed mee omgaan cruciaal kan zijn in het financieel gezond blijven.”
Hoe speelt de training van Digisterker daarin een rol?
“Door het aanbieden van de training van Stichting Digisterker kunnen we juist die preventie en vroege signalering bereiken. Docenten en coaches worden sensitiever ten aanzien van de problematiek; ze krijgen handvaten om het bespreekbaar te maken én concreet lesmateriaal om studenten een opstapje te geven naar controle krijgen en houden over hun financiële regelzaken.”
Meer informatie
Ben je docent op een vo- of mbo-school en heb je ook interesse in een training gericht op het vergroten van de financiële vaardigheden van je leerlingen en studenten? Meld je dan aan voor de training ‘Leerlingen/Studenten en hun financiële regelzaken’ van Digisterker.
- Heb je gebruik gemaakt van de subsidieregeling Financiële educatie vo of de subsidieregeling Financiële educatie mbo? Meld je dan aan voor de training via de website van Geldlessen voor voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs.
- Heb je geen gebruik gemaakt van de subsidieregeling? Dan kun je de training rechtstreeks bij Stichting Digisterker aanvragen. Neem dan contact op met Jeltina van der Most (adviseur jongereneducatie Stichting Digisterker) via jeltina.vandermost@digisterker.nl of 06-13306735.